۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۵۲

اطلاعیه حزب مردم سالاری:

لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی باید هدف اصلی دستگاه دیپلماسی ایران باشد

لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی باید هدف اصلی دستگاه دیپلماسی ایران باشد

حزب مردم سالاری در اطلاعیه ای سخنرانی مثبت اوباما و گفت‌وگوی تلفنی وی با رئیس‌جمهور ایران را ناشی از عظمت ملت ایران و عزم راسخ دولت روحانی برای باز تعریف جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران دانست و گفت: لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی باید هدف اصلی دستگاه دیپلماسی ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حزب مردم‌سالاری با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به دستاوردهای مثبت سفر دکتر روحانی رئیس‌جمهور ایران به نیویورک، بر ضرورت لغو کامل تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی علیه ایران به عنوان هدف اصلی اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد و اجماع داخلی را تنها راه موفقیت دولت یازدهم برای دستیابی به اهداف دیپلماتیک و کسب منافع ملی و حل‌و‌فصل چالش هسته‌ای و برقراری رابطه با آمریکا دانست. در این اطلاعیه از اقدام قوه قضائیه و وزارت اطلاعات برای آزادی زندانیان سیاسی به عنوان شیوه‌ای عقلانی و اعتدالی جهت اداره منطقی امور کشور تشکر شده است. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد:

 بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

"ادع‌ الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جاد لهم بالتی هی احسن"

با گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور خاطره هشت سال حماسه آفرینی ملت سلحشور ایران و دلاور مردان غیور و شهیدان والامقام و ایثارگران بی‌ادعا و جانبازان عزیز است و با تبریک آغاز سال جدید تحصیلی به همه استادان فرهیخته و معلمان سختکوش  و دانشجویان آگاه و دانش‌آموزان ارجمند، نکاتی را همزمان با بازگشت جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم و هیات همراه از سفر نیویورک گوشزد می‌نمائیم.

1- بی‌شک گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور و ملاقات وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار پس از 34 سال نه تنها نوعی تحول دیپلماتیک و جهش سیاسی در روابط بین دو کشور محسوب می‌گردد؛ بلکه  بیانگر وجود اراده جدی در میان دولتمردان دو کشور برای تنش‌زدایی و آب شدن یخ 34 ساله روابط فیما بین می‌باشد.

سخنرانی مثبت اوباما در مجمع عمومی و استقبال جدی وی از مذاکره با ایران را باید ناشی از عظمت ملت ایران و عزم راسخ دولت روحانی برای باز تعریف جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران سرافراز دانست و از این نظر باید همگان از دستاوردهای مهم سفر آقای روحانی و هیات همراه به نیویورک تقدیر و تشکر نمایند.

2-علی‌رغم دستاوردهای مثبت سفر آقای روحانی برای نظام جمهوری اسلامی ایران که آن را نوعی موفقیت و تابوشکنی تیم جدید دیپلماسی کشور قلمداد می‌کنیم بر این باوریم توقع و انتظار نخبگان سیاسی، نتایج و وضعیت مطلوب‌تری را تصور می‌کرد.  زیرا همگان قبول دارند که علی‌رغم سخنرانی‌های مفید و مقتدرانه در میان وزرای جنبش عدم تعهد و مجمع عمومی و اجلاس خلع سلاح، اما مذاکره برای مذاکره و نشست برای تعیین زمان و مکان نشست بعدی همان روش منسوخ دولت‌های قبلی بود و اگر اقدامات حرفه‌ای تر و تخصصی‌‌تر و بهتری صورت می‌گرفت قطعا نه تنها هیات آمریکایی در سطح  بالاتری پای سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی حضور می‌یافت بلکه سطح و محتوای ملاقات و گفت‌وگوها می‌توانست در بهبود نتایج و پیشرفت مذاکرات و توسعه روابط تاثیرگذارتر باشد به ویژه آن که آقای روحانی تاکید کرده بودند که با اختیارات کافی در این سفر حضور یافته‌اند و رهنمودها و سخنان راهگشای مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه مبنی بر امکان به کارگیری «نرمش قهرمانانه» در مذاکره، نوعی تسهیل در شرایط گفت وگو و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک بود.

3- آنچه باید به عنوان اصل مبنایی و دستاورد نهایی و مهم همه نشست‌ها و گفت‌وگوها و مذاکرات در عرصه روابط بین‌المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح باشد کسب نتایج مطلوب و دستیابی به اهداف دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت در چارچوب ارزش‌ها، اصول و راهبردهای حاکم درون یک نظام سیاسی و منطبق با مطالبات مردم و منافع ملی ‌می‌باشد. لذا علی‌رغم تصریح به انتظارات بالاتر نخبگان سیاسی از سفر نیویورک باید بر این نکته نیز پافشاری نمائیم که هر گونه شتابزدگی و وادادگی و محسوس نبودن تغییر رفتارها و رویکردها و اقدامات عملی طرف مقابل می‌تواند امیدها را بر باد دهد. به همین خاطر آنچه مورد تاکید است و هیچگاه نباید دست‌اندرکاران  دستگاه دیپلماسی آن را به فراموشی بسپارند و همواره به عنوان اولویت اول و هدف کوتاه مدت ما به حساب می‌آید نفس برقراری رابطه و تماشای لبخند‌های دیپلماتیک درنشست‌ها و در مقابل دوربین‌ها نیست بلکه اقدام عملی برای لغو انواع تحریم‌های بین‌المللی و ارجاع پرونده هسته‌ای ایران در مسیر طبیعی خویش است و چنین هدفی به خاطر مشکلات عدیده  اقتصادی  در داخل حداکثر باید ظرف شش ماه آینده محقق شود آری تنها در این صورت است که هیچکس نمی‌تواند به اقدام دولت روحانی برای برقراری رابطه با آمریکا در چارچوب حفظ عزت، مصلحت و حکمت و حفظ اقتدار و خطوط قرمز نظام و منویات رهبری و مطالبات مردم کوچکترین ایرادی بگیرد و افراطیون هم ناچار خواهند بود صحنه را به نفع روش‌های اعتدالی و معقول و منطقی واگذار نمایند.

4- ناگفته پیداست اجماع داخلی مهمترین پشتوانه اقدامات بین‌المللی دولتمردان و اهرم اصلی برای پیشرفت اهداف و تنظیم سطح روابط و مذاکرات مهم بین‌المللی است. بی توجهی به خواسته‌ها و مطالبات مردم در داخل و برخوردار نبودن از پشتوانه اقتدار ملی قطعا منجر به شکست هر گونه مذاکره و بی‌حاصل بودن در هر گونه رابطه خارجی است.

لذا آزادی زندانیان سیاسی (هر چند به طور اتفاقی هم باشد) هماهنگی در نوعی دیپلماسی قضایی بوده و بیانگر اتفاق نظر قوای حکومتی برای دستیابی به قله‌های پیشرفت و اقتدار ملی است. در همین جا از اقدام قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در این زمینه تشکر نموده و امیدواریم شاهد انجام وعده‌های وزیر محترم اطلاعات تا عید غدیر خم باشیم.




 

کد خبر 2144720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha